Szerző Téma: Az együttmotorozás szabályai  (Megtekintve 3457 alkalommal)

Admin

  • Administrator
  • Újonc
  • ***
  • Hozzászólások: 21
  • Sörre váltható pontok: 0
    • E-mail
Az együttmotorozás szabályai
« Dátum: Július 03, 2013, 08:29:10 am »
Minden közös motorozás az indulással kezdődik. Igyekezz pontosan érkezni a megbeszélt találkozóhelyre, teletankolt motorral. A megbeszélt időpont az indulásra vonatkozik, tehát ha tudod, hogy tankolni, reggelizni akarsz vagy WC-re kell menned, érkezz előbb. Persze pár perc csúszás belefér, de ilyenkor mindig gondolj azokra (a többség), akik pontosak voltak és most, felöltözve (adott esetben izzadva) rád várnak.

A túrát a túravezető vezeti, Ő megy elöl! Ne előzd meg! Ha valamilyen okból előre akarsz menni (pl. fényképezni akarod a csapatot), meg akarsz állni a következő parkolónál, benzinkútnál, vagy jobban ismered az utat, előre szólj! Ez nem csak az előzésre vonatkozik. Ötletszerűen ne állj ki az alakzatból.

A motorok a sávon belül zipzár alakzatban követik egymást. Erősebb fékezésnél így az előtted haladó mellé futsz be. Amerikai autópályákon gyakran előfordul, hogy egy sávban két motor folyamatosan egymás mellett halad. Ez Európában tiltott dolog, szűkebbek a kanyarok és sokkal gyorsabb a közlekedés (és persze az utak is rosszabbak). Igyekezz mindig tartani az alakzatot! (Mellesleg autós szemmel is jobban néz ki egy szabályosan motorozó alakzat, mint egy össze-vissza kacsázó alakulat. A céljaink között szerepel a biztonságos motorozás. Nem árt, ha kifelé is mutatjuk.) Hogy ezt jól csinálod-e, azt leellenőrizheted azzal, hogy belenézel a tükörbe. Ha látod benne a mögötted haladót, nagyjából jól mész.

A csapaton belüli sorrendet a túravezető jelöli ki. Általában a túravezető mögött megy a leggyengébb tudású vagy leglassabb motorral rendelkező. A konvojt a leggyorsabb, legrutinosabb motoros zárja. Neki sokszor a konvojnál jóval gyorsabban kell mennie, hogy felzárkózhasson. (Nagylétszámú csapatoknál biztosítók is vannak, akik kereszteződésekben lezárják az utat a konvoj számára, áthaladás után visszaállnak a helyükre. Jellemzően gyors motorosok. Ha vannak, a túravezető mögött mennek.) Ha új vagy köztünk, szeretnénk látni, hogyan motorozol. Ne sértődj meg, ha az első alkalommal elöl mész!

A csapaton belül ne előzz, illetve csak akkor, ha ez feltétlenül szükséges - pld. ha biztosító vagy és fel kell zárkóznod. Ilyenkor a KRESZ szabályainak figyelembevételével előzd le a társadat (index ki, másik sáv).

A motorok közötti követési távolságot tartsd be, ez legalább kétmotornyi legyen.

Fontos, hogy SOHA ne menj be az előtted motorozó mellé! Ugyanezt elvárhatod a mögötted jövőtől. Konvojban haladásnál biztosnak kell lenni abban, hogy soha senki nincs melletted. (Más persze, amikor a lámpánál egymás mellett állunk.)
Egy hirtelen, oldalirányba szükségessé váló manővernél ne kelljen még egy tizedmásodpercet se veszteni azzal, hogy meggyőződj arról, hogy nincs melletted senki.

Az előzés mindenki egyéni felelőssége. Ha az előtted menő elfért, nem biztos, hogy még Te is beférsz. Előzni úgy kell, mintha egyedül lennél.
Azaz mégsem! Ha a konvoj előz, akkor az, aki éppen befejezi az előzést, az húzza tovább a gázt, hogy a mögötte lévőknek legyen helyük beférni, vagyis befejezni az előzést. Ha az előzés után felveszed a leelőzött kocsi tempóját, a mögötted jövőknek nem marad hely.

Azért, mert konvojban motorozol, nem élvezel védettséget. Továbbra is a közlekedés résztvevője vagy. Figyeld a forgalmat, gyakran kukkants a tükörbe! Azért mert konvojban megyünk, még előzhetnek, akkor segítsük az előzés félrehúzódással és a többiek figyelmeztetésével..

Figyeld a mögötted jövőt, te vagy felelős azért, hogy ne vesszen el! Ha lemaradt volna, akkor várd be az útkereszteződésekben, vagy a lehajtóknál. Sokunknál van rádió. Ha neked is van, szólj a többieknek!

Úthibára, váratlan akadályra lehetőség szerint hívd fel a mögötted jövők figyelmét (lassítással, karjelzéssel), a kis követési távolság miatt meglehetősen hirtelen tudnak felbukkanni a váratlan dolgok.

A saját tempódban motorozz, ne tedd ki magad veszélynek, ha úgy gondolod a csoport túl gyorsan halad. Előbb-utóbb megvárnak. Különösen veszélyes, ha a kanyarokat lassabban veszed, és az egyeneseken akarod behozni a lemaradásodat. Ha ezt csinálod, előbb-utóbb nagy valószínűséggel kiegyenesítesz egy kanyart.

Ha a csapat tankol, tankolj Te is. Hosszabb túrán megbeszéljük, mikor, hol állunk meg tankolni. Ha úgy érzed, kihagyhatod a tankolást, mert kibírod a következőig, a Te dolgod, de ne kelljen miattad külön megállni.

Ha megálltok, igyekezz úgy elhelyezni a motorodat a többihez képest, hogy ha véletlenül valamiért eldől, akkor ne döntse el a többiekét, mint a dominó.

Megállásnál beszéljétek meg, minden rendben van-e, meddig álltok, merre mentek tovább, hol lesz a következő megálló. Ha valamilyen gondod van, nyugodtan szólj.

Megállásnál figyelj oda a parkolásra, a sok motor a lehetőség szerint ne zavarja a többi közlekedőt, vagy a többi parkolót. Ne állj rá autóra, hogy abba ne tudjanak beszállni (ezzel is fokozva az autós-motoros ellenérzéseket)

Az indulásnál egyeztessetek, csak akkor induljon az eleje, ha már mindenki elkészült. Ne kelljen az indulás után pár méterrel az országút közepén megállni!

Nagyon fontos annak rögzítése, hogyan viselkedjünk egy esetleges baleset esetén. Bár minden eset különböző mégis néhány irányelvben megállapodtunk, hogy ha már megtörtént a baj, ne tetézzük azzal, hogy a konvojban haladó motorok összecsúsznak, illetve egy hátul érkező autó belehajtson egy, az út közepén tanácstalanul álldogáló csapatba.
1. Ha balesetet vagy bukást észlelsz és van rádiód, azonnal értesítsd a többieket.
2. Kapcsold be a vészindexet.
3. Csak a balesetet szenvedett motoros mögött haladó és a záró motoros álljon meg. A többiek guruljanak tovább az első lehetőségig, ahol a konvoj biztonságosan leparkolhat. (Onnan persze már vissza lehet menni (rohanni) segíteni.
4. Akkor lehet megkezdeni a mentést, ha a további balesetveszély elhárult.

Útkereszteződések
A legnagyobb kockázata a kereszteződésen való áthaladásnak van. Minden kereszteződést nagy óvatossággal, biztonságosan és a szabályokat betartva közelítsünk meg. A kereszteződést előzetes engedély nélkül lezárni nem szabályos. Minden esetben a biztonság a fontosabb az együtt maradásnál.
Néhány általános tipp a kereszteződésben való áthaladásra.

Áthaladás „elsőbbségadás kötelező” táblával ellátott útkereszteződésben:

Zárkózz fel olyan szorosra, amilyenre csak lehetséges a gyors és biztonságos áthaladáshoz. Ne motorozz a másik mellett. Vagy egyesével szorosan vagy szoros lépcsőzetes alakzatban haladj át.

Áthaladás STOP táblával vagy jelzőlámpával ellátott útkereszteződésben:

A lámpánál ill. táblánál való várakozás elég időt biztosít a felzárkózásra. Zöld lámpánál egyesével haladjunk majd áthaladás után vegyük fel az alakzatot.

Előzés:
A Road Captain jelzi az előzési szándékot, amennyiben úgy ítéli meg, hogy a csapat tud előzni. Egy nagyobb jármű, vagy járműsor előzésénél vegye figyelembe, hogy egyszerre csak egy motor előzhet, hogy váratlan esemény esetén legyen idő a korrigálásra. Előzés után a Road Captain (illetve az első helyen lévő motoros) az előzési sebességgel visszatér a sáv bal első harmadába, helyet hagyva az utána előzőknek. (Még egyszer: NE CSÖKKENTSD A SEBESSÉGEDET, CSAK AKKOR, HA MÁR TÁRSAID IS BEFEJEZTÉK AZ ELŐZÉST.)

Ha más jármű előzi a konvojt, főleg nagyobb forgalmú utakon, egy sorba rendeződéssel segítsük az előzőt. Sajnos sokszor előfordul, hogy az előzött motoros (mert nem használja tükrét) hirtelen irányváltásra, vagy fékezésre kényszerül a baleset elkerülése érdekében. Ha figyelmetlensége miatt nem engedi el az előzött járművet, a mögötte motorozó társát sodorja veszélybe!

NE FELEJTSD EL: A MAGYAR GÉPKOCSIVEZETŐK TOLERANCIÁJA A MOTOROSOKKAL SZEMBEN: 0!


Soknak tűnik? Talán. Nem veszélyes. Ha végiggondolod ezeket a dolgokat, láthatod, arra vonatkozik, hogyha együtt indultunk, együtt is érkezzünk meg.

Admin

  • Administrator
  • Újonc
  • ***
  • Hozzászólások: 21
  • Sörre váltható pontok: 0
    • E-mail
Re:Az együttmotorozás szabályai
« Válasz #1 Dátum: Július 03, 2013, 08:29:36 am »
Tartsd a csoportot kezelhető méretben: Ideális az 5-7 motoros. Ha szükséges oszd a csoportot több részre, mindegyikben egy vezetővel, és egy olyannal aki hátul megy.

Motorozz felkészülten: Legalább egy vezetőnek mindegyik csoportban be kellene csomagolnia egy mobiltelefont, elsősegély-készletet, és teljes szerszámkészletet. A csoport legyen felkészült bármilyen problémára, amivel találkozhatnak.

Motorozzatok alakzatban.

Az első vezető megy a sáv bal harmadában, az utána következő legalább egy másodperccel mögötte a sáv jobb harmadában. A csoport többi része pedig követi ezt a formációt. Az egy sorban haladás rossz látási viszonyok között, rossz, vagy hullámos úton, útkereszteződésekben, vagy más helyzetekben ajánlott, ott ahol nagyobb térre van szükség egymás között.

Kerüld az egymás mellett haladást: Ez csökkenti a köztetek lévő teret, és így a korrigálás lehetőségét. Ha hirtelen ki kellene kerülnöd egy veszélyes helyzetet, nem lenne tered hogy meg tudd oldani, és a kormányok könnyen összeakadhatnak.

Mindig ellenőrizd az utánad következő motorosokat a visszapillantó tükörben.
Ha látod, hogy egy vezető lemarad, annyira lassulj le, hogy utol tudjon érni, és olyan sebességgel kell haladni amivel mindenki lépést tud tartani. Ha a csoportban levő motorosok közül mindenki használja ezt a technikát, akkor a csoport majdnem állandó sebességggel tud haladni, és nem kell gyorsan nagy sebességgel vezetni, hogy mindig utolérjük a másikat.

Ha lemaradsz a csoporttól, ne ess pánikba. A csoportnak kell hogy legyen egy megtervezett módszere arra, hogy újra összeszedjék a csapatot. Ne lépd túl a sebességet, és ne becsüld túl az utat, a képességeidet, hogy utolérd a csapatot.

Műszaki vagy orvosi problémákért használj egy mobiltelefont, hívj segítséget!   

Admin

  • Administrator
  • Újonc
  • ***
  • Hozzászólások: 21
  • Sörre váltható pontok: 0
    • E-mail
Re:Az együttmotorozás szabályai
« Válasz #2 Dátum: Július 03, 2013, 08:29:52 am »
Alapjában véve ezek ismerete és a józan, körültekintő magatartásunk szükséges ahhoz, hogy csoportosan is biztonságosan tudjunk motorozni.
A társas motorozás jó dolog, minden motorosnak –legalább egyszer- meg kell tapasztalnia. Jó érzés, hogy együtt vagyunk azokkal, akik értik egymás motor iránti szeretetét. Kellemes zene a motoros fülének a sok dübörgő kipufogó, szép látvány a gépek sokasága.
Ebbe az idillbe az eső csak beleszólhat.
Az alkalmazkodási kényszer csak ronthat egy kicsit.
De ami mindezt tönkreteheti, az a baleset.
Emiatt kell betartanunk a szabályokat. Magunk és mások biztonsága érdekében.
Ezek a szabályok nem önjelölt kiskirályok diktatúrái, hanem sokat próbált motorosok tapasztalatai alapján kialakult rend, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a motorozás ezen arcát is élvezni tudjuk.

A túravezető
A túra vezetője általában a szervező is. Ismerje az útvonalat, legyen tisztában a veszélyekkel, sajátosságokkal!
Ő halad elől, meghatározza az útvonalat, sebességet, megállások helyét, parkolás rendjét.
Kijelöli a segítőket, lehetőség szerint figyelemmel kíséri a csapat mozgását, magatartásával segíti az együtt maradást és a biztonságot.
Profi túravezetők karjelekkel tájékoztatnak menet közben a várható eseményről; irányváltás, megállás, akadály, stb. Erről és a szakasz sajátosságairól elindulás előtt tájékoztatja a résztvevőket.

A biztosítók
A biztosítóknak van a legfontosabb feladatuk a gurulás során.
Nagyon fontos (!), hogy a biztosító az átlagosnál rutinosabb motoros legyen!
Ezért csak az biztosítson, aki tapasztalt, ügyes motoros, nagyon jó a közlekedési szituációkban a felismerő és megoldó készsége!
A biztosító legyen tisztában az egyértelmű karjelzésekkel, ismerje a kereszteződések lezárásának szabályait, legyen udvarias, de határozott!
A feltartott autósoknak mindig köszönje meg a türelmet, lehúzódást!
A biztosítók elől, a túravezető mögött haladnak. Kereszteződésekben, elágazásoknál, stb. kiállnak és biztosítják a csapat folyamatos áthaladását, karjelekkel gyorsítják, lassítják, utasítják az áthaladókat.
A zárómotor elhaladása után felzárkóznak, majd a biztonság figyelembevételével előremennek és újra felveszik pozíciójukat a vezető mögött.
Csak az vállaljon biztosítást, aki tisztában van a követelményekkel és a felelőssége súlyával!

A zárómotor
A zárómotor a mezőny legvégén halad.
Neki is rutinos motorosnak kell lennie, gyors motorral.
Célszerű, ha a vezetővel rádión vagy egyéb módon kapcsolatban áll.
Feladata a lemaradók segítése és jelzés a biztosítók számára, hogy a teljes csapat elhaladt.
Ismerje az útvonalat vagy tudjon tájékozódni eltévedés esetén.